Dział finansowo - księgowy
DZIAŁ FINANSOWO - KSIĘGOWY
Główny Księgowy - Anna Trzeciak
1. Do zadań Działu Finansowo – Księgowego należą sprawy związane z planowaniem i analizą budżetu jednostki, pieczą nad majątkiem Ośrodka, inwentaryzacją, sprawozdawczością budżetową, prowadzeniem rachunkowości w zakresie realizowanych zadań własnych i zleconych, obsługą finansowo – księgową zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Miejskiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, prowadzeniem spraw dotyczących egzekucji administracyjnej oraz kontrolą finansową w zakresie planowania i sprawozdawczości jednostek nadzorowanych przez Ośrodek.
2. Pracą Działu Finansowo – Księgowego kieruje Główny Księgowy, który jest bezpośrednim przełożonym pracowników Działu.
3. Zadaniem Głównego Księgowego jest organizacja pracy Działu oraz wykonywanie czynności kierownika komórki organizacyjnej, określonych w niniejszym Regulaminie.
Do zadań Działu Finansowo – Księgowego należą w szczególności:
1) zadania z zakresu płac:
- kompletowanie oraz kontrola dokumentów będących podstawą naliczenia wynagrodzeń
i innych świadczeń, - naliczanie i rozliczanie wynagrodzeń osobowych, bezosobowych i świadczeń, w tym z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie imiennych kart wynagrodzeń i świadczeń wypłaconych,
- naliczanie i rozliczanie składek ubezpieczenia społecznego, Funduszu Pracy, podatku dochodowego od osób fizycznych, składek z tytułu ubezpieczenia oraz potrąceń komorniczych, bankowych i innych,
- sporządzanie comiesięcznych kosztów płac oraz uzgadnianie i kontrola zrealizowanych wydatków z tytułu wynagrodzeń i pochodnych w stosunku do planu,
- wydawanie i ewidencjonowanie zaświadczeń o zarobkach,
- dokonanie rocznego rozliczenia podatku.
2) zadania z zakresu spraw materiałowo – inwentaryzacyjnych:
- prowadzenie spraw związanych z majątkiem Ośrodka i placówek jednostki, w tym nadzorowanie dokumentacji i rozliczanie ruchu majątku – przyjęcie, przesunięcie, przebudowa, umorzenie, likwidacja i inne zmiany oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowością i aktualnością oznakowania mienia,
- sporządzanie sprawozdań finansowo – rzeczowych okresowych i rocznych o stanie mienia jednostki, amortyzacji i źródeł ich finansowania,
- organizacja i przeprowadzanie inwentaryzacji zgodnie z harmonogramem i potrzebami, w celu ochrony mienia z jednoczesnym rozliczeniem osób odpowiedzialnych za powierzone składniki majątku, a także w celu oszacowania wartości poszczególnych zasobów majątkowych,
- rozliczenie wyników stanu rzeczywistego inwentaryzacji ze stanem księgowym i doprowadzenia stanu księgowego do stanu występującego w rzeczywistości,
- spis z natury środków pieniężnych, czeków, kart żywnościowych, bonów obiadowych i innych papierów wartościowych oraz druków ścisłego zarachowania,
- kontrola prawidłowości przekazywanej dokumentacji księgowej i magazynowej w zakresie przyjęcia, rozchodu materiałów oraz stanu na koniec każdego miesiąca,
- sporządzanie sprawozdawczości ze zużycia materiałów, rozliczanie remanentów magazynowych według potrzeb, kontrola cen ewidencyjnych,
- prowadzenie prawidłowej gospodarki, nadzoru, i ewidencji druków ścisłego zarachowania wykorzystywanych w bieżącej działalności Ośrodka – podlegających ścisłej kontroli
i zabezpieczeniu przed nadużyciami, - przygotowywanie list zasiłkowych.
3) zadania z zakresu księgowości:
- realizacja zobowiązań i dochodów wobec budżetu państwa,
- realizacja wydatków w ramach wniosku o zaangażowanie środków publicznych oraz posiadanego planu wydatków jednostki,
- wypłata świadczeń finansowych, wynikających z realizacji statutowych zadań Ośrodka oraz prowadzenie rozliczeń komorniczych funduszu alimentacyjnego i zaliczki alimentacyjnej,
- obsługa kasowa Ośrodka, placówek, komórek organizacyjnych, funduszu celowego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- rozliczanie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- kontrola stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych Ośrodka,
- obsługa finansowo – księgowa Miejskiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,
- obsługa finansowo – księgowa funduszu celowego – Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- rozliczanie należności i zobowiązań z kontrahentami,
- sporządzanie comiesięcznych sprawozdań i informacji z wykonania budżetu oraz z otrzymanych środków finansowych,
- na koniec roku budżetowego przeprowadzanie inwentaryzacji aktywów i pasywów finansowych.
4) zadania z zakresu windykacji i finansów:
- systematyczny monitoring i bieżąca weryfikacja ściąganych należności i stanu zadłużenia dłużników,
- przygotowanie dokumentacji związanej z kierowaniem do egzekucji poprzez uzgodnienie stanu zadłużenia – wysyłanie upomnień, wezwań o uregulowanie zaległości, tytułów wykonawczych do egzekucji,
- prowadzenie korespondencji z sekcjami Ośrodka, organami egzekucyjnymi i odpowiednimi instytucjami w celu ustalenia aktualnych danych dłużnika oraz uzyskania wyjaśnień w prowadzonych sprawach,
- prowadzenie wszelkich spraw związanych z aktualizacją, wycofaniem, zwrotem tytułu wykonawczego, zawieszeniem lub umorzeniem postępowania egzekucyjnego,
- sporządzanie sprawozdań ze zrealizowanej windykacji,
- przyjmowanie dowodów księgowych, sprawdzanie ich poprawności i przekazywanie do zatwierdzenia przełożonemu,
- sporządzanie przelewów w programie informatycznym systemie bankowym na podstawie sprawdzonych i zatwierdzonych do wypłaty dowodów księgowych,
- bieżąca kontrola poprawności kont bankowych i danych kontrahentów, pracowników i świadczeniobiorców niezbędnych do poprawnego rozliczenia finansowego,
- systematyczna i ciągła kontrola stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych Ośrodka,
- realizacja dochodów wobec budżetu państwa oraz budżetu gminy,
- prowadzenie analityki i syntetyki dochodów uzyskiwanych przez jednostkę, oraz bieżąca kontrola i monitoring wpłat dokonywanych do kasy jednostki i na rachunek bankowy,
- ścisła współpraca z komórkami jednostki w zakresie rozliczeń należności wobec budżetu gminy i budżetu państwa,
- comiesięczne uzgadnianie stanu kont poszczególnych dochodów z pracownikami komórek organizacyjnych odpowiedzialnymi za realizację zadania w tym zakresie,
- sporządzanie okresowych sprawozdań i informacji do jednostki nadrzędnej, systematyczne przekazywanie uzyskanych dochodów na konto Urzędu Miasta w trybie i terminach określonych przepisami prawa.