Centrum Informacji i Profilaktyki Społecznej Osób Niepełnosprawnych
Wersja strony w formacie XMLCentrum Informacji i Profilaktyki Społecznej Osób Niepełnosprawnych
Kierownik - Violetta Bronikowska
1. Do zadań Centrum Informacji i Profilaktyki Społecznej Osób Niepełnosprawnych należy dostarczanie osobom niepełnosprawnym aktualnych i kompleksowych informacji, służących wyrównywaniu ich szans w aktywizacji społecznej i zawodowej, w szczególności:
1) informowanie osób niepełnosprawnych i ich opiekunów o:
- ulgach i uprawnieniach osób niepełnosprawnych wynikających z obowiązujących źródeł prawa,
- możliwościach wsparcia finansowego osób niepełnosprawnych wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, dotyczących między innymi:
- przekwalifikowań i szkoleń osób niepełnosprawnych,
- zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
- likwidacji barier funkcjonalnych: architektonicznych, w komunikowaniu się oraz technicznych,
- działalności gospodarczej podejmowanej przez osoby niepełnosprawne oraz wniesienia wkładu do spółdzielni socjalnej,
- ustawowego wspierania pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne,
- organizacji i instytucji prowadzących działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
- programów PFRON skierowanych do osób indywidualnych i organizacji pozarządowych;
2) podejmowanie inicjatyw w zakresie, m.in.:
- współpracy z lokalnymi środkami masowego przekazu,
- współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, działającymi na rzecz środowisk osób niepełnosprawnych w zakresie docierania z informacją do nieaktywnych osób niepełnosprawnych,
- współpracy z urzędami,
- opracowywania materiałów informacyjno-promocyjnych,
- udziału w imprezach lokalnych i środowiskowych;
3) nawiązywanie współpracy z osobami z doświadczeniem w pracy w obszarze profilaktyki społecznej;
4) aktywizacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych oraz podnoszenie kompetencji otoczenia osób niepełnosprawnych, przyczyniających się do ich integracji;
5) organizowanie tematycznych seminariów prowadzonych przez specjalistów z różnych obszarów kompetencji oraz spotkań z zakresu profilaktyki społecznej osób niepełnosprawnych, z zachowaniem różnorodności tematów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych;
6) diagnozowanie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz współpraca w opracowywaniu Miejskiego Programu Działań na rzecz Osób Niepełnosprawnych;
7) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej oraz współpraca z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Włocławek do spraw Osób z Niepełnosprawnościami;
8) współpraca z Powiatową Społeczną Radą do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
9) sporządzanie i przedstawianie Dyrektorowi MOPR kwartalnych sprawozdań z realizacji zadań.
2. Pracą Centrum Informacji i Profilaktyki Społecznej Osób Niepełnosprawnych kieruje Kierownik Centrum.
3. Przełożonym Kierownika Centrum Informacji i Profilaktyki Społecznej Osób Niepełnosprawnych jest Zastępca Dyrektora ds. Wsparcia Społecznego.